Bericht

Toekomst Jeugdtheaterschool TIJ onder druk - Help mee en doneer.

Geplaatst op 25 februari 2025, 12:27 uur
Illustration
profile picture
Melanie de Groen - Schram

Cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Zaterdag 15 februari, kwamen leerlingen, ouders en docenten samen bij Jeugdtheaterschool TIJ op IJburg om te protesteren tegen de dreigende sluiting van de school. De actie maakte duidelijk hoe belangrijk jeugdtheater is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren en onderstreepte de noodzaak van structurele financiering voor cultuureducatie. 

Tijdens het protest voerden kinderen en jongeren optredens op en vertelden zij hoe de theaterschool hen helpt zich te ontwikkelen en een stem te vinden. Voor velen is TIJ niet alleen een plek om theater te leren, maar ook een veilige omgeving waarin zij worden gestimuleerd om zichzelf te uiten, samen te werken en nieuwe perspectieven te ontdekken. De dreiging van sluiting raakt dan ook diep, zowel bij de leerlingen als bij hun ouders en docenten. Het parool schreef hier ook een artikel over, lees dat hier.

Om het voortbestaan van de school te waarborgen, is Jeugdtheaterschool TIJ een crowdfundingcampagne gestart. De brede steun voor de actie laat zien hoezeer de gemeenschap waarde hecht aan het behoud van jeugdtheater. De campagne is te vinden op: www.voordekunst.nl/projecten/18494

 

Cultuureducatie: geen luxe, maar noodzaak voor ontwikkeling

Cultuureducatie is onmisbaar in de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het draagt niet alleen bij aan artistieke vaardigheden, maar ook aan samenwerking, communicatie, creativiteit, kritisch denken en het vermogen om met tegenslagen om te gaan.

Jeugdtheaterscholen spelen een belangrijke rol in het helpen van kinderen en jongeren om hun wereld te begrijpen en te verkennen. Door theater leren zij niet alleen verhalen te vertellen, maar ook om naar elkaar te luisteren en zich in te leven in anderen. Dit stimuleert empathie, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden, die essentieel zijn in een diverse en snel veranderende samenleving.

"Kunst en cultuur zijn geen luxe, maar een fundamenteel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen en de toekomst van onze samenleving. Cultuureducatie geeft kinderen een stem, zelfvertrouwen en een manier om zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen te begrijpen. In een steeds complexere wereld is deze vorm van onderwijs essentieel. We mogen hen deze kans niet ontnemen en kunnen het ons niet veroorloven om cultuureducatie aan onzekerheid over te laten." aldus Melanie de Groen-Schram, directeur van Jeugdtheaterschool TIJ.

 

Oproep aan de politiek en samenleving
Het protest van 15 februari en de crowdfundingcampagne voor Jeugdtheaterschool TIJ laten zien hoe belangrijk jeugdtheater is voor de gemeenschap. Tegelijkertijd geldt de noodzaak van structurele financiering voor álle jeugdtheaterscholen. De financiering van jeugdtheaterscholen is te afhankelijk van wisselende kunstsubsidies, wat hun voortbestaan onzeker maakt.

Daarom roepen Jeugdtheaterschool TIJ en Zone1380 de gemeente Amsterdam op om in de Voorjaarsnota met een bredere oplossing te komen voor de cultuureducatie partijen met een positieve beoordeling, aangezien de druk op de kunstsubsidies steeds groter wordt en dit het voortbestaan van jeugdtheaterscholen direct bedreigt. Op korte termijn is er een oplossing nodig, zodat kinderen en jongeren toegang houden tot de educatie die hun leren, ontwikkeling en welzijn versterkt.

Daarnaast vragen wij de gemeente om op de lange termijn te onderzoeken of cultuureducatie wel uitsluitend onder de kunstsubsidies zou moeten vallen. De maatschappelijke en educatieve waarde ervan raakt niet alleen de portefeuille kunst en cultuur, maar ook de portefeuilles onderwijs, sociale basis en jeugd. Cultuureducatie is geen optioneel vak, maar een fundamenteel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wat net als taal en rekenen steeds vaker een vaste plek krijgt binnen het onderwijs. Een bredere kijk op de financiering van cultuureducatie is noodzakelijk om structurele onzekerheid te voorkomen en deze essentiële vorm van onderwijs toekomstbestendig te maken.