Tramlijn 26: update nav Meet-Up Zeeburgereiland
Tijdens de Meet-Up #23 Zeeburgereiland op 17 oktober gaf ik een update over de groep bewoners die zich bezighouden met Tramlijn26.
Thea Laffra is actief in de kerngroep tramlijn 26 IJburg-Zeeburgeiland.
De kerngroep heeft n.a.v. de stormachtige bijeenkomst in de FlexBieb op IJburg op 31 juli 2017 met een ruime opkomst van bewoners en de directie van GVB, een periodiek vast overleg met de unitmanager van de remise Zuiderzeeweg, Paul Koerts. Paul heeft op zijn beurt zeer frequent contact over alle problematiek mbt tramlijn 26 met de directie GVB.
Kortom korte lijnen én een mandaat vanuit GVB en vooral oplossingen voor de korte termijn mbt de regelmatige storingen op tramlijn 26.
(De grote oplossingen, zoals extra brugdeel naar IJburg en over de Amsterdamse brug ivm doortrekken lijnen 7 en/of 14, alsook nieuwe stroomleiding Piet Heintunnel, nemen nog jaren in beslag).
De kerngroep heeft op dit moment ruim 740 volgers via Facebook, dus meld u aan zodat we nog sterker staan!
Daarnaast heeft Thea namens de kerngroep alle fractievoorzitters en wethouder vervoer de heer Litjens, een mail gestuurd met verzoek in het partijprogramma gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2018, aandacht te geven aan de problematiek tramlijn 26. Dit kan de druk alleen maar opvoeren.
Korte termijnoplossingen tot nu toe:
* Tijdens de aankomende opknapbeurt van de Piet Heintunnel, blijft de tramtunnel gewoon open. Bij uitval tram gaat de vervangende bus natuurlijk ook via de Amsterdamse brug.
* Men werkt eraan dat de bestuurders van de tram bij wisselstoringen de wissels zelf mogen herstellen (nu moet men wachten op een speciale "wisselteruglegger").
* Extra schakelaars geplaatst waardoor storingen die nu nog met de hand worden opgelost, minder zijn en over 1 jaar op afstand worden opgelost.
Week 45 zijn alle halte's voorzien van een nieuwe omroepinstallatie voor doorgeven van storing (met eventuele tijdsduur) door centrale verkeersleiding.
* Inzet langere trams op korte termijn.
Vervangend vervoer bij langdurige storing door extern busbedrijf is bijna rond, bij touringcar geen staanplaatsen en verplicht veiligheidsriem dragen.
* De rails voor de keerlus achter het Centraal Station (nieuwe busplekken richting het IJ) zijn voor tram 26 besteld, dit betekent uit- en instappen achter CS, zodat de tram bij vertrek naar IJburg niet meer de grote lus over de
* Prins Hendrikkade hoeft te maken, dus tijdwinst! Start aanleg eind 2017.
* De druk met Liander voor 2e stroomvoorziening (proces van 7 jaar) wordt opgevoerd. GVB wil voor einde 2017 opdracht geven om Europese aanbesteding (kost ook weer jaren) te voorkomen.
Herhaald verzoek: steun kerngroep tramlijn 26 IJburg-ZBE en word volger op Facebook!!! (https://www.facebook.com/groups/225790791261790/)