Ga naar inhoud
Activiteit

Neurodivergence in Research: Challenges, Strengths, and Scientific Insights

maandag 8 december 2025 , 13:00 - 15:00 uur
Illustration

*Englisch down below

Uitnodiging voor de talk van Veronika Duwel
8 december om 13:00 in OBA Next Lab Sluisbuurt

Neurodivergentie in onderzoek: uitdagingen, krachten en wetenschappelijke inzichten

In deze talk vertelt Veronika over hoe het is om als neurodivergent persoon in onderzoek te werken. Ze legt dit uit met voorbeelden uit haar eigen leven én met wetenschappelijke inzichten.

Neurodivergentie — zoals ADHD, autisme en dyslexie — wordt vaak verbonden met anders denken, creatieve oplossingen vinden en snel patronen herkennen. Uit onderzoek in de hersenwetenschap blijkt dat creativiteit zowel spontaan als bewust ontstaat, en dat hiervoor verschillende netwerken in de hersenen samenwerken.

Veel studies laten zien dat neurodivergente mensen vaak goed zijn in het bedenken van nieuwe ideeën en onverwachte verbindingen.

Deze sterke kanten hebben ook een andere kant. Veel neurodivergente mensen vinden zaken als strakke deadlines, multitasken of grote projecten organiseren moeilijk. In de academische wereld kan dit soms zwaar voelen. Ook bestaan er nog steeds vooroordelen, waardoor kansen niet altijd eerlijk worden verdeeld.

In deze sessie combineert Veronika Duwel ,M.D MSc, Phd onderzoeker bij Amsterdam UMC,haar persoonlijke verhaal met inzichten uit psychologie en neurowetenschap. Zo laat ze zien dat neurodivergentie zowel uitdagingen met zich meebrengt als bijzondere kwaliteiten die belangrijk kunnen zijn voor onderzoek.

Profiel: https://www.linkedin.com/in/veronika-duwel/

Gehost door Jonathan Evans : Linkedin

__________________________________________________________________________________

Invitation to Veronika Duwel's talk. 8th December at 13:00 at OBA Next Lab Sluisbuurt.
Neurodivergence in Research: Challenges, Strengths, and Scientific Insights


This talk will explore the lived experience of being neurodivergent in research, while grounding it in scientific insights.
Neurodivergence—such as ADHD, autism, and dyslexia—has been linked to divergent thinking, unconventional problem-solving, and heightened pattern recognition. Cognitive neuroscience shows that creativity involves both spontaneous associative processes and deliberate evaluative ones, supported by dynamic brain networks. 
Studies suggest that neurodivergent minds often excel in the generative phase of creativity, producing novel ideas and connections.  These “superpowers” do come at a cost, as many neurodivergent people struggle with executive functioning demands such as rigid deadlines, multitasking, or organizing complex projects, which can feel overwhelming in traditional academic structures. 


Bias and stigma also remain barriers, with assumptions about capability limiting access to opportunities. By combining personal narrative with evidence from psychology and neuroscience, this session highlights how neurodivergence can be both a challenge and a powerful asset in advancing research.

Profile: https://www.linkedin.com/in/veronika-duwel/ 

Hosted by Jonathan Evans : Linkedin

Kosten
Gratis
Doelgroep
Iedereen
Illustration