Doris Hochscheid zegt: of een leuke fietspont, waarvan sprake was een jaar geleden in de buurtkrant maar daarna nooit meer iets over gehoord...
Heske Ottevanger zegt: Ik ga liever met de fiets naar de stad, ivm OV/parkeer kosten zijn hoog.
Eline Antonia-Binkhuysen zegt: Fietsen naar het centrum vind ik een te lange en onlogische route. Een kortere route stimuleert mij om de fiets te pakken.
Angelique zegt: zou voor veel mensen een reden zijn de auto te laten staan. dan ben je in 20 minuten op cs met een beetje doortrappen.
Marjan Lamberts zegt: Dat zal het fietsverkeer zeker stimuleren!
Jurian Sandvoort zegt: nou nou nou afgesloten is echt klinkklare onzin, voor fietsers is stadsdeel oost/watergraafsmeer maar 10-15 minuten. Maar om bij het centrum te komen moet je vergeleken met de route van de tram erg ver omfietsen, hier moet een oplossing voor komen.
Gabrielle Janssen zegt: Het eerste jaar op Ijburg had ik het gevoel niet meer in Amsterdam te wonen i.v.m. de grote fietsafstand "waar het allemaal gebeurt". Het zou heerlijk zijn als je snel in het centrum bent op de fiets!
L Maas zegt: Absoluut! IJburg is voor het fietsverkeer zo goed als afgesloten van de rest van Amsterdam. Even naar de stad fietsen zit er niet echt in, mits je 3 kwartier op de fiets wilt zitten. Een fietsbrug rechtstreeks naar centraal is niet alleen ideaal en een absolute must, maar ook 'eigenlijk' ondenkbaar in het IJburg van 2014. Waarom dat er nog niet is vind ik onbegrijpelijk. D66 wil gaan voor een fietsbrug. Laten we hopen dat dit snel gerealiseerd wordt!
Nettie Blankenstein zegt: Om makkelijker s nachts vanuit de stad naar huis te fietsen
Marije van der Laan zegt: Zou heel fijn zijn, kan mn dochter ook zelf fietsen.
Wim Splinter zegt: Die fietsbrug naar Borneo had al 10 jaar geleden gerealiseerd moeten zijn.
Patricia Rechards zegt: OV niet altijd even betrouwbaar. Snelle fietsroute naar stad zou heerlijk zijn.
Wil & Eveline Viskoekies zegt: Hoe meer mensen gaan fietsen en de auto laten staan, hoe beter. Een fietsbrug of pont naar het centrum zal daar zeker bij helpen.
Marlies de Vocht zegt: De Nesciobrug is veel te ver omrijden. Maar ik wil niet alleen een betere fietsverbinding maar ook voor brommer en scooter.
Als ondernemer krijg ik veel klanten uit Muiden, Muidenberg en ook wel uit Weesp. Deze klanten kunnen IJburg nu makkelijk bereiken via de NUON-weg. Het is belangrijk dat IJburg ook vanaf de kant van Muiden goed bereikbaar blijft. Maar bovendien vind ik dat iedereen zelf moet kunnen kiezen waar die winkelt, en dat we geen wegen moeten sluiten om het koopgedrag van mensen te sturen.
Jeroen Willems zegt: Belangrijk om een groter winkelcentrum in de buurt te hebben, waar je alles bij de hand hebt, ook goedkoop tanken en autowasstraat. Zeker nu we moeten wachten op bouw centrumeiland, waar een groter winkelcentrum zou komen.
Berdien Meijberg zegt: Ik doe graag mijn boodschappen metbeen AH XXl en een Lidl naast elkaar. Je kan er gratis parkeren dus erg belangrijk om van uit IJburg makkelijk berijkbaar te houden
Dennis Berkes zegt: Uiteraard! Iedere IJburger wil naar de Maxis kunnen rijden.
Jan Prins zegt: Ik mijd de files door de Nuonweg te gebruiken en om boodschappen te toen bij Maxis.
Angelique zegt: ik steun de middenstand zoveel mogelijk op ijburg zelf maar zou het onnodig vinden de nuon weg te sluiten. soms wil je gewoon naar de xxl , en naar alles wat daar zit om gratis te parkeren en groot in te slaan.
Henny Boumans zegt: Omdat wij grotendeels de boodschappen daar halen en we het gezellig vinden en er is veel meer keuze aan winkels als op ijburg en goedkope benzine
L Maas zegt: Ik ben werkzaam in Hilversum en kan via Muiden versneld op de snelweg komen. Heel prettig. Als de NUON-weg dicht gaat, betekent dit ruim 20 minuten eerder van huis en dat is erg vervelend.
Wim Splinter zegt: Ik steun de lokale ondernemers, maar wil dit graag zelf bepalen. En niet door Diemen, die na 40 jaar Maxis nu tegen "weidewinkels" zijn. Annexeren graag.
Rinske Albrecht zegt: Ik haal iedere week alle boodschappen bij de AH XL. Gewoon een keer in de week alles halen, scheelt enorm veel tijd en daarna tanken en evt door de wasstraat. Door het gratis parkeren maakt het niet uit dat je dan langer dan een uur nodig hebt en ga je op je gemak ook nog even de HEMA etc in. Dit is ook een van de redenen waarom ik niet naar de AH op IJburg ga. Ik vind het best veel geld als je zo 3 euro kwijt bent aan parkeergeld voor de supermarkt om de hoek. En boodschappen voor een hele week neem je niet mee op de fiets. Verder nodigt het betaald parkeren niet uit om daarna nog even naar andere winkels te gaan. Zeker niet met een betaalsysteem waarbij je als je een minuut te laat bent weer een euro extra kwijt bent (parkeergarage). Daarnaast is het assortiment bij de AH XL bijzonder fijn en tref ik nooit lege schappen itt hier. Brood voor een week (zeker als je een bepaald brood wil) kan je bij de AH hier wel vergeten. Ik zou het eigenlijk te gek voor woorden vinden als de NUON weg toch dicht gaat, omdat Diemen dit wil. Denken ze dat we dan in Diemen komen winkelen? En als ze bang zijn voor sluipverkeer, zorg dan dat je wel naar IJburg, maar niet naar Diemen kan. En wat de gemeente Amsterdam betreft, die hebben afsluiting bedacht met als uitgangspunt dat we hier veel winkels zouden krijgen op het Centrum-Eiland, met het feit dat dit niet gekomen is, vind ik het open houden van de weg niet meer dan redelijk.
Mocht de weg echt afgesloten worden, denk ik niet dat ik hier alsnog boodschappen ga doen, stom genoeg is dan naar Amsterdam Noord rijden goedkoper en heb je ook een veel beter aanbod aan winkels. Hoorde ook al van anderen die nu bij de Maxis altijd naar de Lidl gaan en mocht de weg dicht gaan, naar een andere Lidl of Aldi gaan (dus ook niet op IJburg zelf). Dus houd die weg aub open! Gelukkige IJburgers, die zelf willen bepalen waar ze boodschappen doen, gelukkige scholieren uit Muiden die hier naar school gaan, gelukkige ondernemers bij de Maxis zelf (groot deel van hun omzet komt van IJburgers), het lijkt me reden genoeg.
Ineke van de Langerijt zegt: Fijn om snel even naar de Maxis te kunnen voor boodschappen. Niet alleen de supermarkt, maar ook voor kleding en andere zaken. Nu een hele omweg via de A1.
Vincent Lafeber zegt: Ik houd van vrijheid en eigen keuze waar ik ga winkelen.
Linda Vosjan zegt: ik ben voor openhouden van deze weg, maar raad wel iedereen aan zoveel mogelijk je boodschappen op ijburg te doen om de lokale middenstanden te steunen.
gegevensfout: 772 zegt
op 30 augustus 2014:
Natuurlijk moet die Nuon weg open, zeker nu de brug, die nieuwe, in feite alleen in dienst is van Diemen en je over alle kronkelwegen wel naar Diemen kunt maar heel moeilijk wegen vindt waar je echt heen moet. Het was de bedoeling dat die nieuwe uitgang van IJburg er kwam om het verkeer te ontlasten dat over de Heeremabrug gaat. Maar Diemen heeft de indeling van de wegen helemaal naar zich toegetrokken. Wat een kruideniersmentaliteit maar niks winkeliers die er beter van worden. Wel worden de mensen gedupeerd die dagelijks over deze kronkelwegen naar Het Gooi moeten of de andere kant op. Diemen denkt alleen aan zijn winkelbestand. Duidelijk is dat Amsterdam en andere belanghebbenden bij al die besprekingen hebben zitten slapen. Tenslotte: rijd eens vanuit andere locaties naar Amsterdam. Het is Diemen voor en na op alle borden. Wat zullen ze die grote stad met zoveel meer inwoners in dat dorp uitgelachen hebben toen ze die borden met steeds maar Diemen plus al die windstreken er nog bij zagen. Schande dat zo'n tuttig dorpje zoveel invloed heeft om zijn eigen winkels te kunnen beschermen.
Annexeren dat dorp en zo snel mogelijk.
De IJburglaan is een lange weg met veel stoplichten, Het gebeurt met grote regelmaat dat ik 5 of 6 keer onnodig moet stoppen voor een rood stoplicht. Deze lange rechte weg leent zich prima voor het instellen van een groene golf, net als op de Wibautstraat, daar werkt het ook prima!
Om van Haveneiland naar werk of school te komen ben je gedwongen aan te sluiten in een lange file richting s113. S Avonds idem dito. Je doet standaard twintig minuten langer over die route dan in de daluren. Vaak bekruipt me het idee: wat als er een noodgeval is? Kortom, niet alleen voor het gemak, maar ook voor veiligheid. Maak een extra rijstrook, die sochtends open is naar de stad en savonds open is voor de bestuurders die IJburg weer op willen komen.
johanna bruin zegt: misschien zouden er andere vormen van openbaarvervoer moeten komen om dit probleem mede op te lossen. Bijvoorbeeld kleine busjes inzetten, auto delen.
Dat scheelt heel wat weggebruikers in de spits.
Robert Massa zegt: Vermoedelijk zal dit met het openen van de oostelijke ontsluiting verbeteren.
Paul Engel zegt: Zou je iets met zo'n spitsbeloning kunnen doen? Het hoeft misschien niet gelijk met groot geld. Je kunt wellicht ook iets met kortingsbonnen doen voor lokale winkels en horeca, zoals bij de fietsapp ring-ring.
Doordat je met snorscooters niet in het Diemerpark en over de Nesciobrug mag, is er maar 1 route naar de stad (via de Schellingwouderbrug). Zeker richting Diemen en Zuid-Oost is dat een grote omweg. De auto is nu sneller. En uiteraard hoeft niet het hele park voor snorscooters toegankelijk te zijn, alleen de Diemerzeedijk, het Dick Hilleniuspad en de Nesciobrug zou al goed zijn.
Wim Splinter zegt: Inderdaad. Dat verbod is onzinnig. Het Diemerpark is een stadspark gelegen tussen veel wijken en bedrijven. Gedwongen en onnodig omrijden. De paden zijn breed en geasfalteerd.
Marlies de Vocht zegt: Een dure brug. Daar moeten brommers en scooters ook gebruik van kunnen maken! om in Oost te komen anders is oost (ons eigen stadsdeel) zo ver weg! En anders is IJburg verkeerd gepland!!!!
Mathijs Resink zegt: Graag deze wens uitbreiden tot reguliere scooters.
Mathijs Resink zegt
op 25 april 2014:
Wie recreëert langs die 'Hoofdroute Fiets' (of hoe het ook heet)? Helemaal niemand. Dat is een grote doorgaande verkeersader aan de rand van dit 'park'. Recreëren kan prima in de overige 85 hectare van het park.
Je mag niet harder dan 50, maar helaas zijn er altijd mensen, ik vermoed vooral ook mensen die hier niet wonen, die het asfalt nogal uitnodigend vinden om snoeihard te rijden. Persoonlijk: dat heeft een van mijn kinderen bijna het leven gekost. Wat toen gebeurde is dat de linksafstrook als inhaalstrook voor rechtdoor werd gebruikt, met een gangetje van 80 a 100. Het asfalt kan blijven, want ik denk dat dat het minste geluid veroorzaakt voor de omwonenden. Maar bij de kruisingen snelheidsvertragers. Als je hier woont, waarom dan haast als je al bijna thuis bent?
Mary Nicolaou zegt: Ik heb veel te vaak gevaarlijke situaties gezien op de IJburglaan, het wordt als een racebaan gebruikt. Waarom wordt de snelheidslimiet niet gehandhaafd? Het zou een mooie inkomst kunnen zijn voor de gemeente!
Kees Lakerveld zegt: Veiligheid is belangrijker dan snelheid. Het is verschrikkelijk als er ongelukken gebeuren die eenvoudig vermeden kunnen worden. Is 30 km/uur niet snel genoeg?
Waarom niet? De scheiding tussen de weghelften zou dan wel wat duidelijker mogen, en misschien een snelheidsbeperking invoeren op de brug, max 30 of zo, maar het kan prima. En technisch is er geen enkel bezwaar; er kan zelfs met auto's over gereden worden.
Henny Boumans zegt: Ik heb een snorfiets omdat ik niet meer met de fiets de brug op kom er staat altijd veel wind waardoor het nog lastiger wordt en ik ben dan sneller in op mijn tuin in overamstel.henny
Henneke Rippens zegt: Om Diemen/IJburg goed te kunnen bereiken is het belangrijk dat de Nesciobrug open gaat/blijft voor alle scooters
Joep Zijp zegt
op 28 april 2014:
Het ligt niet perse aan een bepaald type vervoersmiddel dat er daar ongelukken gebeuren. Overigens heeft een motorfiets daar al helemáál niks te zoeken. Bij het verlaten van de brug en inrijden in het park zouden vertragende maatregelen zoals hekjes drempels of een s bochtje aaggelegd kunnen worden om de uitrijsnelheid te vertragen. Het ongeluk gebeurde overigens alleen in de buurt van de brug, en dus NIET op de kruising van de brug, maar op de hoek Dick hilleniuspad en Diemer zeedijk
Ga met elkaar het gesprek aan over de realisatie van deze wens
Mathijs Resink zegt
op 25 april 2014:
Meer dan 90% van dit 'park' is al scootervrij. Het is niet nodig om (snor)scooters de toegang te ontzeggen. Als iedereen zich als normaal deelnemer aan het verkeer gedraagt, is er niets aan de hand. Meeste ongelukken met fietsers, worden - zo bleek onlangs weer - door fietsers veroorzaakt. Veiligheid heeft dus niets met (snor)scooters te maken. Alleen met gedrag. Als je al wilt handhaven, dan dus op dat gedrag.
Kinderen die naar de Laterna Magica of het Podium naar school gaan en van Haveneiland-West komen, fietsen tegen de tram in en steken over op dat stuk van de Pampuslaan. Het is sowieso een raar stuk met de spookrijdende tram en de Pampuslaan oversteken mag ook beter begeleid worden. Ik wens dat het hele stuk veiliger wordt gemaakt middels stoplichten en/of klaar-overs op gezette tijden. Dan kunnen kinderen veiliger van en naar school.
Bij de lage nummers (vanaf de Cas Oorthuyskade) is het nu vaak een racebaan. Verkeersdrempels zoals verderop op de kade, zou ook hier de situatie een stuk veiliger maken.
Het is bij mensen onduidelijk wat er wel en niet mag op de Nesciobrug. Het is toegestaan om met een Canta over de brug te rijden. Sommige mensen blijken dit niet te weten, en worden soms zelfs onterecht boos op Canta-bestuurders. Dit leidt onnodig tot onplezierige situaties.
Het zou daarom fijn zijn als er aan beide kanten van de brug borden komen waarop duidelijk vermeld staat dat Canta's over de brug mogen rijden.
Moet je naar de eva besnyo straat van af de pampus laan dan moet je helemaal om dat ding heen rijden plus kijken voor de tram en naar het zebrapad en over die stuiken heen met moeite .
Op de Bert Haanstrakade zijn op verschillende plaatsen chicanes gemaakt. Veilig en doeltreffend. Wat ik mis zijn verkeersborden die de voorrang regelen. Nu is er verwarring bij tegenliggers wie als eerste over de chicane mag. Wens plaatsen van betreffende verkeersborden F05 en F06.
Ga met elkaar het gesprek aan over de realisatie van deze wens
Ellen Weers zegt
op 13 februari 2015:
Beste Joost, Ik heb je verzoek gelezen en doorgezet naar de collega's van verkeer. Ik verwacht een reactie van hen en laat het je via het Kompas weten. Mail me graag als dit te lang duurt op e.weers@amsterdam.nl. hartelijke groet en dank voor je melding. Ellen