Michel Vogler zegt
op 11 april 2014:
Ik heb even op google maps gekeken. Vanaf het IJburgcollege naar Pakhuis de Zwijger is nu op de fiets 8.0 km. Met de auto is het 6.7 km. Als de fiets dus dezelfde route als de auto kan nemen, dan scheelt dat 1.3 km per rit.
Sander van den Brant zegt
op 4 augustus 2014:
Interessante en begrijpelijke wens. Zelf werk ik bij stadsdeel Oost op het beleidsveld fiets, verkeer en parkeren. Voor zover ik weet is deze wens momenteel geen project en er is geen financiering. Waarschijnlijk hebben collega's in de stad hier wel al eerder hun gedachten over laten gaan. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van IJburg, de herontwikkeling van het Cruquius werkgebied of bij het nadenken over het hoofdnet fiets in Amsterdam. Ik zal een collega vragen een en andere op een rijtje te zetten. Aangezien we een rondje moeten doen bij diverse onderdelen van de organisatie kunnen we pas in september laten weten of er nog bruikbare informatie binnen de gemeente voorhanden is.
Prik Korver zegt
op 22 augustus 2014:
Er waren ooit plannen voor een pontje van zeeburgereiland (Zuider IJdijk) naar Borneo eiland (stuurmankade).
Ik begrijp dat dat kostbaar is. Maar zou die bijvoorbeeld in de spits kunnen varen? Of schooltijden? Op google maps staat hij overigens al keurig aangegeven als IJ-Buurt veer.
gegevensfout: 3819 zegt
op 30 oktober 2014:
De wens voor een fietsverbinding over het Amsterdam Rijnkanaal op de route van Zeeburgereiland naar Borneo-eiland is bekend. De verbinding zou direct over het water van de kop van het eiland naar Borneo kunnen lopen of via Cruquius (brug of veer). Hoe deze verbinding eruit zou kunnen zien is nooit concreet uitgewerkt en er is ook geen geld voor gereserveerd.
De toegevoegde waarde van zo’n brug of veer is relatief beperkt omdat er naar het centrum goede alternatieven zijn, namelijk via de Amsterdamse brug en met tram 26.
De nieuwe verbinding zou het centraal station beter bereikbaar maken maar zou op de route nauwelijks tijdwinst opleveren (op een veer moet je wachten en via de brughellingen moet je omhoog, wat ook tijd kost).
De fietsbrug is een lastig uitvoerbaar project omdat er een type brug zou moeten komen met lange, steile hellingen. Onderzocht zou moeten worden of er op Borneo-eiland voldoende ruimte is en of het op Zeeburgereiland ten koste zou mogen gaan van de toekomstige woningbouw.
Ook de realisatie van een veerverbinding is lastig uitvoerbaar. Rijkswaterstaat (vaarwegbeheerder en verantwoordelijk voor een veilig en vlot scheepvaartverkeer) geeft aan dat een veerverbinding over het Amsterdam- Rijnkanaal op die plek op dit moment niet mogelijk is. Het historisch IJ-buurtveer initiatief van vrijwilligersorganisatie Stichting On the Move is recreatief op zomerse zondagen en niet een volwaardige fietsverbinding). Of een tijdelijk veer in de spits of op schooltijden in de toekomst een optie zou zijn hangt samen met gebiedsontwikkeling van Zeeburgereiland, ruimtelijke inpassing van de aanlandingsplaats en de mogelijke exploitatie van het veer.
gegevensfout: 3819 zegt
op 30 oktober 2014:
Aanvullend op het vorige bericht: bovenstaande informatie heb ik als beleidsmedewerker van stadsdeel Oost uit de organisatie opgehaald. Mocht een uitwerking van deze fietsverbinding in de toekomst actueel worden dan zijn bovenstaande gegevens en overwegingen hierbij van belang.
Joris Vermeulen zegt
op 2 maart 2015:
Ik heb enige tijd geleden contact gehad met de programmamanager fiets van de gemeente (Stopera). Het schijnt dat een brug à la die hierboven ook een wens van de gemeente is, maar dat vooral de kosten en Rijkswaterstaat (niet enthousiast) het verhaal problematisch maken.
Het A'damse statistiekbureau O&S heeft op mijn verzoek aangegeven dat er dagelijks behoorlijk wat fietsbewegingen IJburg <> A'dam-Centrum zijn van bewoners, werkenden en toeristen; met wat geluk komt de zaak in een stroomversnellinkje dankzij de nu vrij snelle ontwikkeling van het Zeeburgereiland. Hoe meer mensen dag in dag uit honderden meters moeten omfietsen vanwege het ontbreken van zo'n verbinding, hoe meer collectieve tijd- en daarmee geldwinst als zo'n brug er wél is. Ik hou een vinger aan de pols, laat het weten als er belangrijke nieuwe ontwikkelingen zijn.
Iemand nog verdere updates?
Frans Schill zegt
op 5 september 2016:
Een voor de hand liggend alternatief:
Een goede fietsverbinding met de stad is heel belangrijk voor IJburg. De Nesciobrug ligt wat dat betreft veel te excentisch en is op zijn best een goede verbinding met Diemen.
Echter, een fietsbrug over het A,dam Rijnkanaal naar Borneo of Sporenburg levert ook niets op, hooguit een kortere afstand naar het Centraal Station. Maar net als naar Diemen wil je daar niet naartoe op de fiets.
Voor verreweg de meeste locaties in de stad (laten we als meest centraal gelegdn ijkpunten Dam, Munt, Artis, Museumplein en Waterlooplein nemen) geldt dat de fietsverbinding over de Amsterdamse brug de kortste verbinding is, gemeten vanaf het winkelcentrum op Haveneiland. Een bestaande brug dus, echter nog zonder de noodzakelijke fietsop- en afrit naar de Diemerzeedijk. Wanneer die afrit er komt wordt de psychologisch lange terugtocht veel gemakkelijker en sneller. Vanaf de Amsterdamse Brug is het dan Uitrollen maar huis toe. Dat scheelt een hoop gedoe denk ik met RWS en met alle andere belangen in de Gemeente. Een fietsop- en afrit naar de Amsterdamse brug stond in de eerste plannen voor iJburg maar is later wegbezuinigd omdat de Nescioburg (naar Diemen) te duur uitviel.
Ik pleit er daarom voor de Amsterdamse brug variant terug op de agenda te plaatsen als haalbaar alternatief voor een Borne- of Sporenburgvarianr die, geen kortere route oplevert, vele malen duurder zal uitvallen, en daarom, maar ook op inhoudelijke gronden op veel tegenwerking, uitstel en afstel zal leiden.
Praat ook mee over de realisatie van deze wens.