Bericht

Vrouwencafé bezocht een Syrische kunstenaar en oed-speler

Geplaatst op 25 maart 2021, 20:36 uur

Op zaterdag 20 februari 2021 hebben wij Zohra en ik (Ghalia) bezoek gebracht aan een Syrische kunstenaar en oed-speler in Hoofddorp. Door een SALT leerbezoek (SALT: Stimuleren, Appreciëren, Luisteren & Transfer) af te leggen, leren wij hoe anderen bepaalde uitdagingen aangaan. Wij wilden graag van meneer Alsharaa leren over hoe hij zijn talenten heeft ontdekt en of hij tips heeft voor onze activiteiten die wij organiseren op IJburg en Zeeburgereiland.


Eerst een korte introductie: Meneer Alsharaa verblijft sinds 6 jaar in Nederland met zijn vrouw en vijf kinderen. In Syrië heeft meneer twee studies afgerond; Filosofie en kunst. Hij speelt de Oed, dat is een bekende muziekinstrument uit het Midden-Oosten. Ook organiseerde hij festivals en activiteiten in Syrië.


Onze gespreksonderwerpen gingen over zijn werkzaamheden van vroeger in Syrië, maar ook over zijn ervaringen in Nederland. Meneer vindt het jammer dat hij in Nederland zich niet kan bewijzen en voelt zich ondergewaardeerd. Waarschijnlijk komt dit deels doordat hij de Nederlandse taal nog niet helemaal eigen heeft gemaakt. Hij krijgt af en toe uitnodigingen om deel te nemen aan activiteiten om Oed te spelen, soms gaat hij alleen of samen met een groep muzikanten. Hij krijgt hiervoor kleine vergoedingen. Hij vindt het jammer dat het hem niet gelukt is om een studio locatie te vinden om zijn beroepen uit te oefenen, vanwege Coronamaatregelen is dit stil komen te liggen.

Meneer Alsharaa heeft een aantal waardevolle tips gegeven die we kunnen inzetten bij talentontwikkelingsactiviteiten. Zijn advies is: `Gewoon doen!`. Door te doen ontdek je of je getalenteerd bent en dan kun je er verder aan werken.


Voor het Internationale Vrouwenkoor van IJburg en Zeeburgereiland had hij drie tips:


1-    Meneer heeft ons duidelijk uitgelegd wat een toonladder inhoudt. Een toonladder vormt de basis van een muziekstuk. Meneer gaaf ons tips over bepaalde muziekstukken die we kunnen gebruiken voor het koor. Hij gaf tips om liedjes te kiezen die zowel Westers als Oosters klinken. Bijvoorbeeld toonladder Nahawand, deze toonladder wordt zowel door Westerse als Oosterse componisten gebruikt.
2-    Hij gaf de tip om naar muziekstukken van de Egyptische componist Mohammed Ab del Wahhab te luisteren. Ab del Wahhab introduceerde Westerse ritmes in Egyptische klassieke liederen.
3-    Meneer benadrukte dat het belangrijkste is om aan je talenten te blijven werken en dat te versterken door te blijven leren.

Onze leerpunten voor een volgende SALT bezoek:


1-    Bij aankomst duidelijk vertellen wat precies het doel is van ons bezoek, hierdoor hopen we minder af te dwalen naar andere gespreksonderwerpen. Dit keer ging het ook veel over meneer zijn oude leven in Syrië.
2-    We willen ook op een neutrale plek afspreken in plaats van bij iemand thuis. Als je minder de ‘gast’ voelt, dan geeft dit de mogelijkheid om sneller van gespreksonderwerp te verandere.









Illustration
 
Deel dit: