Bericht

Verslag Werkgroep Verkeer(sveiligheid) 17 april 2019

Geplaatst op 22 mei 2019, 10:31 uur

Werkgroep Verkeer(sveiligheid)
Datum: 17 april 2019
Nautilus, Sportheldenbuurt

 

Aanwezigen:

Gemeente Amsterdam:
Serge van Munster, omgevingsmanager Ingenieursbureau, voorzitter werkgroep Verkeersveiligheid
Jorien Holman, projectmanager Sportheldenbuurt, Grond en Ontwikkeling
Wouter van der Wolk, assistent projectmanager Sportheldenbuurt, Grond en Ontwikkeling

Rick Volder, directeur CBurg college
Frederik, bewoner Kop in de Wind
Klaas Terpstra,  bewoner  blok 6
Roos van Os, bewoner Nautilus


Mededelingen omgevingsmanager:

  • De afgelopen periode is de kruising Zuiderzeeweg/IJburglaan afgesloten geweest vanwege werkzaamheden aan het wegdek. Vanaf morgen is de kruising weer open.
  • Er is een extra afslag linksaf vanaf de Zuiderzeeweg naar de IJburglaan
  • De busbaan komt vrij te liggen
  • Per 1 mei is de Piet Hein verboden voor vrachtverkeer, wat dan via de A10 (en IJ tunnel) de stad in kan.
  • Tramlijn 26 gaat vanaf december 2019 met dubbele trams rijden in de spits.
  • Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling  van een LARGAS (Langzaam rijden gaat sneller) kruispunt op de Zuiderzeeweg, op de opgang naar de Schellingwouderbrug. Daarnaast zal er een fietsersonderdoorgang onder de Zuiderzeeweg worden gemaakt van Sportheldenbuurt naar Sluisbuurt. Op dit moment wordt er een locatieonderzoek gedaan voor luie trappen, zodat fietsers en voetgangers gemakkelijk de Schellingwouderbrug opkomen

Voortgang bouw en inrichting openbare ruimte:

  • Blok 10 en 11 zijn opgeleverd.
  • Speelplein 9/10 wordt nu ingericht en zal voor de bouwvak waarschijnlijk opgeleverd zijn.
  • De tijdelijke Eef Kamerbeekstraat heeft nu drempels. Er komt in de definitieve inrichting nog een extra drempel ter hoogte van blok 27/28. Om voetgangers niet over de tijdelijke Eef Kamerbeekstraat te laten lopen (i.v.m. bouwverkeer) is er een voetpad aangelegd door het middenterrein richting Cburg college. Op het sportveldenterrein is nu gras ingezaaid. Dit is over vier tot vijf weken beschikbaar om te gebruiken als tijdelijk sportveld. Daarnaast wordt in mei een tijdelijk kunstgras sportveld aangelegd op het terrein naast Haddock, wat ook beschikbaar is voor het buitensportseizoen voor de scholen (dit project is vanwege benodigde vergunningsaanvraag vertraagd tot medio juli).
  • De skatebaan in het Urban Sport Zone wordt volgens de huidige planning in september 2019 opgeleverd. Daarna wordt de rest van het omliggende park in vier maanden aangelegd (kabelbaan, sportvoorzieningen, trapveldje).
  • De afgelopen maanden zijn door sterke wind enkele geluidsschermen van de A10 uit hun frames gevallen. Uit voorzorg zijn de schermen ter hoogte van de (onderliggende) trambaan en rijweg/ fietspad weggehaald. We zijn nu aan het onderzoeken hoe de schermen eruit hebben kunnen vallen en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.
  • In september starten waarschijnlijk de sloopwerkzaamheden bij de Silo’s. Later in het jaar zal de start bouw aanvangen. We zullen met de aannemer goede afspraken maken over bouwverkeer i.v.m. de aanlooproute naar de scholen.

Vragen en antwoorden:

Bewoners zouden graag een extra bushalte zien op de opgang naar de Schellingwouderbrug, omdat de ander bushalte bij de P+R erg ver is. Kan dit worden gerealiseerd?
Ik zal dit terugkoppelen aan team gebiedsontwikkeling en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hoe zit het met het verkeer van en naar het tijdelijke afvalpunt? Zal dit veel langs de Sportheldenbuurt  (op de Bob Haarmslaan) rijden?
De ontsluiting van het afvalpunt, zowel voor inkomend als uitgaand verkeer, is via de Marie Baronlaan, waardoor we verwachten dat verkeer zo minimaal mogelijk langs de Sportheldenbuurt rijdt. 

Er wordt vaak hard gereden en voorrang wordt niet altijd verleend door auto’s die op het kruispunt vanaf de Faas Wilkesstraat (vanaf Haddock) de Sportheldenbuurt ingaan of de Bob Haarmslaan opgaan. Auto’s rijden op hoge snelheid de Sportheldenbuurt in terwijl daar een schoolzone is. Hoe kan dit kruispunt veiliger worden gemaakt?
We gaan bekijken of de bebording bij het kruispunt duidelijk genoeg is, en zullen de haaientanden opnieuw opspuiten, want die zijn vervaagd. In samenspraak met het Stadsdeel kunnen we kijken of we het een verhoogd kruispunt kunnen maken, zodat auto’s langzamer rijden en eerder voorrang zullen geven.

De kruising van de Bob Haarmslaan en de IJburglaan leidt nog steeds tot gevaarlijke situaties doordat voetgangers (veelal scholieren) schuin oversteken of rood licht negeren bij de voetgangersoversteek richting de tramhalte. Wat kan hier aan worden gedaan? Kan er geen brug of tunnel worden gemaakt voor voetgangers en fietsers?
Een brug of tunnel is lastig inpasbaar en ook erg duur. Op dit moment zijn er wel filelussen aangebracht in het wegdek, om zo voetgangers eerder groen te geven in geval van filevorming op de IJburglaan. Daarnaast is er een koppeling ingesteld tussen de twee oversteken voor voetgangers: zodra de eerste oversteek groen licht krijgt, zal de tweede oversteek ook automatisch groen licht krijgen. Deze maatregelen zouden voetgangers moeten ontmoedigen om bij rood licht over te steken.

Er staan nu een aantal afvalcontainers op de Leo Hornstraat: een aantal bovengrondse aan de zuidkant, en ondergrondse afvalcontainers aan de noordkant. De ondergrondse afvalcontainer voor karton zit heel vaak vol, terwijl de bovengrondse  containers niet snel vol raken. Hoe kan dit effectiever worden opgelost?
We kunnen de bovengrondse afvalcontainer voor karton verplaatsen naar de plek waar de ondergrondse afvalcontainers staan. De  ondergrondse afvalcontainer voor karton kan dan een container voor plastic worden.  We gaan dit bespreken met de medewerkers van de Afvalinzameling.

Deel dit: