Amsterdammers positief over plannen Sluisbuurt op Zeeburgereiland
Amsterdammers zijn overwegend positief over de plannen voor de Sluisbuurt op het Amsterdamse Zeeburgereiland. Dat blijkt uit een peiling waaraan 554 mensen deelnamen. Twee derde van hen waardeert de afwisseling van hoogbouw tot 143 meter en lagere bebouwing. Daarnaast is meer dan 80 procent voorstander van de aanleg van een nieuwe fietsbrug die de Sluisbuurt en Zeeburgereiland met de binnenstad verbindt.
De peiling is gehouden onder mensen die zich hebben aangemeld als geïnteresseerde op de pagina over de Sluisbuurt van de gemeentelijke website. Zowel omwonenden als mensen met interesse voor een nieuwe woning hebben zich de afgelopen maanden hier gemeld. 80 procent van hen komt uit Amsterdam.
Sluisbuurt mag de hoogte in
Op de vraag ‘De Sluisbuurt wordt een stedelijke wijk met een combinatie van lage en hoge bebouwing tot mogelijk 143 meter. Wat vindt u daarvan?’ geeft twee derde van de respondenten aan deze combinatie positief te waarderen. Ook bij de 172 omwonenden is er een meerderheid van 52 procent die dit aantrekkelijk vindt. 45 procent wil liever minder hoogbouw. Omwonenden zijn mensen die onder andere in het Oostelijk Havengebied wonen, de Sportheldenbuurt op Zeeburgereiland en Schellingwoude.
Fietsend naar de binnenstad
De Sluisbuurt krijgt een fietsverbinding met de binnenstad via een brug naar het Oostelijk Havengebied. 81 procent van de respondenten is van mening dat dit nodig is voor een betere bereikbaarheid. Een aantal bewoners van het Oostelijk Havengebied heeft stelling genomen tegen deze fietsbrug vanwege de drukte die zij daarvan verwachten in hun straten, maar 64 procent van de omwonenden is voorstander van de nieuwe brug.
Mix van lage, middelhoge en hoge bebouwing
De gemeente Amsterdam heeft de plannen voor de Sluisbuurt eind 2016 gepresenteerd. Er komen 5.500 woningen in een mix van lage, middelhoge en hoge bebouwing. De doelgroepen zijn divers, 30% van de woningen is bestemd voor sociale huur, 35% middeldure huur en de rest is voor de vrije markt.
Ger Tielemans
Dirk de Bots